Фондация Америка за България

Електронен бюлетинАктуален брой                                                      
АРХИВ

Библиотечен манифест към Европа
a-library-manifesto-for-europe.jpg
COVID-19
Пътуващите сандъчета 
Пътуващите сандъчета

Конкурси

Националeн младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев”  
Стара Загора 2020   Срок за изпращане на творбите:
30 септември 2020 г.
Национален календар     
на библиотечните инициативи през 2020 г.
библиотечен софтуер

Месечен е-бюлетин

Актуални новини и предстоящи прояви
Начало

консултантски услугиВ помощ на библиотеките

Експертно-консултантски услуги с помощта на специалисти. Инструкции, насоки и примерни правила за всички видове библиотеки.

професионално образование и квалификацияПрофесионално образование и квалификация

Предложения за продължаващо образование и придобиване на ІІІ степен на квалификация по професията Библиотекар.

Издателска дейностИздателска дейност

Информация за печатните издания на ББИА и пълните текстове на документи и професионални издания в електронен формат.

Повторно отваряне на библиотеки Печат
biblioteka_iu_varna_2020.jpg

 Снимка: Библиотека на Икономически университет – Варна  

 
Идеята за повторно отваряне на библиотеките все по-често е на дневен ред, тъй като страните се стремят да премахнат по-широките ограничения. В случая с училищата понякога библиотеката остава затворена, дори ако уроците са започнали отново (случаят в Logumkloster, Дания). Разбира се, решенията трябва да се основават на цялостна оценка на риска от страна на властите.
Ограничаване на броя на потребителите в библиотеката
Една стъпка, която се предприема, е да се ограничи броят на хората в библиотеката по едно и също време. Това улеснява поддържането на социалната дистанция. В Макао (Китай) публичните библиотеки използват система за издаване на билети, за да ограничат броя на хората в библиотеката – стъпка, направена и в Хонкон (Китай) по време на неотдавнашната фаза на повторно отваряне. Чешкият библиотечен съвет също предлага да се ограничи времето за престой в библиотеката.
Други варианти, които се обмислят в Чикаго, Съединените щати, включват предоставяне на услуги извън сградата, където е възможно и ограничаване на определено време за отваряне за определени групи, като например възрастни потребители (идея също проучена от чехите). На други места, където самият дизайн на библиотечни сгради не позволява социално дистанциране, правителствата се стремят да държат библиотеките затворени, докато общото ниво на риска не спадне.
Полагат се и усилия за намаляване на необходимостта да се ползва физически библиотеката. В Макао (Китай) се стремят да направят това, като удължават сроковете за заемане на документи и насърчават хората да използват онлайн услуги, доколкото това е възможно. В Хонконг (Китай) също позволяват неограничени подновявания на срока за заемане, а академичните библиотеки се отказват от налагане на глоби. Други планират да предоставят услугите си онлайн поне през следващите няколко месеца.
Ограничаване на струпвания на потребителите
Допълнителна стъпка е да се ограничи броят на зоните в библиотеката, отворени за хората. Това се прилага в Хонконг и Макао (Китай), където редица пространства остават затворени (зони за четене на деца, зали за срещи, зони за самостоятелно обучение). Чешкият библиотечен съвет препоръчва поне в началото ограничаване на услугите само до заемане. Допълнителни средства за ограничаване на времето, което хората прекарват близо едни до други, включват премахване на някои мебели (за да се гарантира, че хората седят по-далече) или маркиране на мебели, които не бива да се употребяват, както в китайския Тайпе. В Швеция може да се използва само един от два обществени компютъра, като разрешеното време за ползване е ограничено. 
Насърчаване на хигиената
Важността на високите хигиенни стандарти е ключова тема по време на пандемия. Важно е да се гарантира, че персоналът има ръкавици и маски за лице, както и че дезинфектантът за ръце е на разположение на входа (и евентуално в близост до оборудване, например компютри). В допълнение, редовното миене на ръцете от персонала продължава да бъде силно препоръчително. В Макао (Китай) въвеждат строги правила за потребителите – задължително носене на маски за лице, измерване на температурата на входа и попълване на декларация за здравето им (тази мярка се разглежда и в САЩ). В академичните библиотеки в Хонконг (Китай) потребителите също са подложени на проверка на температурата и се изисква да носят маски. Някои библиотеки полагат по-големи усилия за насърчаване на използването на автоматизирани опции, за да ограничат физическия контакт. Когато това не е възможно, някои библиотеки инсталират защитни прегради, за да предпазят както потребителите, така и библиотечните специалисти. По същия начин се препоръчва и безконтактно плащане за услуги. Допълнителните стъпки включват затваряне на тоалетните (както в Чешката република), затваряне на библиотеката като цяло за кратки периоди през целия ден с цел почистване (както в Макао, Китай) и графици за почистване, особено на повърхности, които редовно се докосват. Може да е полезно да се извърши одит кои повърхности са изложени на най-висок риск, както е направено от Националната библиотека на Китай. Възникващ проблем е необходимостта да се гарантира, че властите и експертите знаят как работят библиотеките и по-специално колко физически контакти се осъществяват, за да се избегнат предположения и грешни препоръки, както се случи в САЩ
Запазване на персонала в безопасност
Очевидно приоритет е да се гарантира, че персоналът е подходящ, чувства се добре и има удобства при предоставянето на услуги. Това се постига чрез посочените по-горе хигиенни мерки, както и чрез ясни консултации и обяснения на решенията и плановете. Националната библиотека на Китай поддържа редовен контакт с персонала, за да гарантира, че те са здрави и се чувстват добре. Когато библиотеките се отварят отново, много от тях правят това само за ограничени часове всеки ден и позволяват на служителите да работят на смени, както се препоръчва от Чешкия библиотечен съвет. Националната библиотека на Китай продължава да насърчава работата в домашни условия. Служителите се призовават да идват само ако наистина са необходими и да работят на смени, за да сведат до минимум контактите, като се гарантира, че не повече от 25% от обичайния брой персонал работи по едно и също време. 
Общуване с потребителите
Като се има предвид текущата несигурност и сложността на процеса на премахване на ограниченията при библиотеките, които планират това, има тенденция да се фокусират върху комуникацията с потребителите – това са част от препоръките, изложени от Германската библиотечна асоциация. Новите правила са първото нещо, което потребителите виждат, когато посещават уебсайта на обществената библиотечна система на Макао (Китай), докато информацията за потребителите е ключов раздел от контролния списък, изготвен за германските библиотеки. Библиотека Arapahoe в САЩ извършва проучване сред потребителите, за да идентифицира кои услуги им липсват и да ги ангажира в процеса.
 
< Предишен   Следващ >
IFLA
Посолство на САЩ в БългарияБритански съвет в БългарияГьоте институт - България  Американска библиотечна асоциацияЕвропейско бюро на библиотечните, информационните и документационните асоциации Фондация Глобални библиотеки - България
facebook
Copyright © 2000 – 2020 Българска библиотечно-информационна асоциация
София 1000, ул. „Христо Белчев“ 2, ет. 5, офис 16; тел. 0885311854; имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове, нужна е Javascript поддръжка, за да го видите.