Международен стандарт за библиографско описание на некнижни материали
  ISBD (NBM) - International Standard Bibliographical Description of Nonbook Materials   

3. ИЗБОР НА РЕДНА ДУМА ПРИ РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ НЕКНИЖНИ МАТЕРИАЛИ

3. 1. Звукозаписи

3.1.1. Авторска редна дума

Под авторска редна дума се описват:

1) звукозаписи на произведения (музика или текст) от един композитор/композитори или автор/автори (до трима);

Пример:

ЛИСТ, Ференц

Пиеси за пиано [Грамофонна плоча] / Ференц Лист ; Изп. Николай Евров

JOPLIN, Scott

Piano rags [Компактдиск аудио] / Scott Joplin ; [Performed by] Joshua Rijkin-piano

DYLAN, Bob

Any day now [Аудиокасета] : Songs by Bob Dylan / Sung by Joan Baez

2) звукозаписи, съдържащи произведения от различни композитори или автори на литературни произведения, изпълнявани от един изпълнител (музикант, певец, артист), се описват под неговото име. Съдържанието на звукозаписа се разкрива в забележка.

Например:

ЛОЛОВА, Татяна

Рецитал на Татяна Лолова на Фестивала за хумористични и сатирични песни "Златният кос" [Грамофонна плоча] / Сценарий Катя Воденичарова ; Муз. оформление А. Георгиев ; Ред. Олга Селиктарева, Елисавета Михайлова

HARRIS, Emmy-Lou

Pieces of the sky [Компактдиск аудио] / Performed by Emmy-Lou HarrisВ забележка могат да се разкрият аналитично произведенията и техните автори.

BERGONZI, Carlo

Great tenor arias [Компактдиск аудио] / Sung by Carlo Bergonzi ; With the Orchestra of the Accademia di Santa Cecilia, Roma

3) звукозаписи на музикални потпури за балет, пантомима и др. п. се описват под името на композитора. Препратки се правят от имената на либретистите, ако те са посочени на основния източник на информация.

Пример:

ROSEMONT, Walter L.

Robot : Ballet [Компактдиск аудио]/ Music by Walter L. Rosemont

DELIBES, Leo

Coppelia, ou La fille aux yeux d'email : Ballet en 2 actes et 3 tableaux [Компактдиск аудио] / Leo Delibes ; [Libretto] de Ch. Nuitter, Saint-Leon ;

HAHN, Reynaldo

La fete chez Therese : Ballet-pantomime [Компактдиск аудио] / De Reynaldo Hahn ; [Libretto] de Catulle Mendes

4) звукозаписи на произведения с допълнителен акомпанимент.Звукозаписи, съдържащи музикални или литературни произведения, към които е добавен инструментален акомпанимент или нова част, се описва под редната дума, която се отнася за оригиналното произведение. От името на композитора, направил добавките, се прави препратка.

Пример:

BACH, Jochan Sebastian

Sechs Sonaten fur Violine solo [Компактдиск аудио] / Von Joh. Seb. Bach ; Klavierbegleitung von Robert Schuman

ГРИМ, Вилхелм и др.

Принцесата със скъсаните пантофки [Аудиокасета] : Драматизация по мотиви от приказки на Братя Грим / Драматизация и текст на песните Елисавета Михайлова ; Муз. Христо Танчев

ГЬОТЕ, Йохан Волфганг

Хитрият Лисан [Грамофонна плоча] / Й. В. Гьоте ; Драматизация и реж. Ребека Арсениева-Майлер ; Текст на песните Йордан Янков ; Муз. Христо Танчев ; Ред. Елисавета Михайлова

3.1.2. Заглавна редна дума

Под заглавна редна дума се описват:

1) звукозаписи на произведения от анонимни автори;

Пример:

ПЕСНИ и мелодии от Тракия и Родопите [Аудиокасета] / Обраб. Тодор Пращаков, Хр. Раданов

2) звукозаписи на произведения от различни композитори по текстове от един автор.

Пример:

SONGS from Shakespeare's tragedies [Компактдиск аудио] : A collection of songs for concert or dramatic use / Edited from contemporary sources by Frederick Sternfield

PEPUSCH, John Christopher

The Beggar's opera [Компактдиск аудио] / John Christopher Pepusch

[ДВАДЕСЕТ и една] 21 забавни детски песни за животните [Аудиокасета] / Стихчета Живко Колев ; Песнички Асен Драгнев, Румен Бояджиев

ПАРАД на плодовете [Аудиокасета] : Забавни песнички за деца / Муз. и аранжимент Асен Драгнев, Иван Платов ; Стихове и гатанки Димитър Керелезов ; Водещ Георги Джубрилов

3) звукозаписи, съдържащи произведения от различни композитори, изпълнени от различни изпълнители.

Пример:

MUSIC of nineteenth century England

АЗБУКА на здравето

4) звукозаписи на пастичо, баладни опери и др.п. Ако музиката на гореспоменатите произведения са на основата на съществували преди балади и песни от различни композитори за редна дума се взема заглавието. От името на лицето, което е адаптирало произведението или аранжирало музиката и от името на драматурга се прави препратка.

Пример:

The BEGGAR'S opera [Компактдиск аудио] / Written by Mr. Grey ; to which is prefix'd the musick to each song

5) звукозаписи на музикални откъси от пастичо, баладни опери и др. п. се описват под заглавието на най-голямото произведение. Отделните произведения могат да бъдат посочени в забележка и разкрити аналитично според съществуващите правила.

Пример:

BEGGAR'S wedding

Songs in the opera call'd the Beggar's wedding, es it is performe'd at the theatres

6) звукозаписи, съдържащи музика за пастичо, баладни опери и др. п. специално композирана за тях, се описват под името на композитора.

3.1.3. Условна редна дума

Тя се прилага при описанието на звукозаписи, съдържащи литургична музика. Редната дума се образува от наименованието на църквата или на съответното вероизповедание, към което принадлежи.

Пример:

CATHOLIC Church

The Liber usualis : with introduction and rubrics in English [Компактдиск аудио] / Ed. by the Benedictines of Solesmes

CATHOLIC Church

The restored Holy Week liturgy [Компактдиск аудио] : Practical arrangement of the prescribed music for the average church choir / By Carlo Rossini

Допълнителни описания

Препратки се правят от имената на основните изпълнители (певци, четци, оркестър), когато не са повече от трима. За основни изпълнители се смятат посочените на основния източник на сведения за библиографската единица. Ако са повече от трима изпълнители, препратка се прави от името на първия. Имената на останалите се посочват в Областта на забележките.

Пример:

HOW many miles to Babylon? / Alison Uttley ; Read by David Davis

The TROUT quintet : piano quintet in A major, op. 114... / Schubert ; Smetana Quartet ; Jan Panenka-piano

3.2. Графични издания

3.2.1. Индивидуален автор

Под индивидуален автор се описват оригинални гравюри, литографии и репродукции от художествени произведения (листови или във вид на комплекти), оригинални фотографии или репродукции на художествена фотография.

Пример:

RENOIR, Auguste

Madchen mit Reifen [Репшодукция]

МОРОЗОВ, Петър

Хвърковатата чета на Бенковски [Репродукция]

3.2.2. Колективен автор

Под колективен автор се описват:

1) комплекти, разкриващи фондовете на музеи, галерии и др. п.

Пример:

ИСТОРИКО-ХУДОЖЕСТВЕННЬIЙ музей. Серпухов

Западноевропейская живопись

ГОСУДАРСТВЕННАЯ Третьяковская галерея. Москва

Французская живопис во фондах Третьяковской галереи

АРХЕОЛОГИЧЕСКИ музей. София

Находки от Варненския некропол

2) комплекти и каталози, издадени по повод на изложби, бианалета и др. п.

Пример:

МЕЖДУНАРОДНО биенале на хумора и сатирата в изкуствата, VII. Габрово. 1985

Каталог

МЕЖДУНАРОДЕН симпозиум по скулптора. Бургас. 1987

Репродукции

ДРУЖЕСТВО на южно-българските художници. Изложба. Пловдив. 1924

Каталог

3.2.3. Заглавна редна дума

Под заглавна редна дума се описват:

- библиографски единици, които нямат индивидуален или колективен автор;

- графични издания със сборен характер, които имат общо заглавие. Имената на авторите и заглавията на отделните произведения се дават в забележка.

Пример:

ЗДРАВЕЙ асамблея [Комплект репродукции]

Съдържа: Боженци / Св. Ненова. Птици / Силвия Чепарова. Цветя / Андрей Караджов

3.3. Кинофилми и видеофилми

Кинофилми (видеофилми) се описват под заглавна редна дума.

3.4. Диапозитиви, диафилми и филми

3.4.1. Индивидуален автор.

Под индивидуален автор се описват диапозитиви, диафилми и филми, които съдържат произведения на изобразителното изкуство на отделни художници (до трима).

3.4.2. Колективен автор.

Под колективен автор се описват материали, които разкриват сбирки, притежание на музеи, галерии и др. п.

3.4.3. Заглавна редна дума.

Под заглавна редна дума се описват диапозитиви, диафилми и филми, когато интелектуално отговорните лица са повече от три.

3.4.4. Условна редна дума.

Условна редна дума се използва при описание на материали, изобразяващи географски обекти (страни, градове, местности). Тя се състои от географското им наименование.

3.5. Микроформи и компактдискове

При определяне на редната дума при микроформите и компактдисковете (без звуковите) се прилагат правилата, съответстващи на вида на документите (книги, албуми и др. п.).

обратно към съдържанието