Издателска дейност

Фондация Америка за България
В момента има 6 посетители в сайта
Четене с разбиране – път към развитие на образователни умения ПДФ Печат

Автор: Таня Данаджикова
Рубрика: В подкрепа на четенето
Публикувана: бр. 3, юни 2015

Акценти във втория панел на кръглата маса „Четене с разбиране“ поставиха Марин Бодаков, поет и преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и Елизабета Георгиев от библиотеката в Димитровград, Република Сърбия.
Марин Бодаков, който е и посланик на „Забавното лятно четене“, подчерта значението на родителите, които трябва да стимулират интереса към четенето у децата. „Четете пред и с децата си, четете докато усетите, че четенето ви променя“, сподели Бодаков, с което акцентира върху ролята на семейната среда за формиране на читателски навици у подрастващите. Преподавателят изтъкна, че изучаваните в училище произведения имат потенциал да привлекат вниманието на учениците, но начинът на преподаване е причина за слабото познаване на текстовете. Според него причина за ниските резултатиот изследванията сред българските ученици е нежеланието на децата да четат изучаваните в училище произведения, а решение на проблема е по-голяма свобода на учителите и промяна в образователните програми. Бодаков подчерта, че проблемите на българското образование могат да бъдат решени само чрез водене на постоянна дискусия, в която за четенето и писането се говори свободно.
Елизабета Георгиев разказа за опита си в Димитровградската библиотека „Детко Петров“ (Сърбия), където постоянно организира различни мероприятия за повишаване интереса на децата към четенето. Още в началото на своето представяне тя се съгласи с мнението на Марин Бодаков, че децата четат, но произведенията, които изучават в училище не привличат вниманието им, което е проблем не на текстовете, а на начина на преподаване. Тя сподели, че в Сърбия образователната система има същите проблеми като у нас. Сред интересните практики, които тя представи, са различни игри, дискусии, срещи с автори и участие на учениците в мероприятия, свързани с книгите, например посещения на Панаир на книгата. Георгиев акцентира особено върху срещите на децата с автори, защото тези срещи мотивират децата да погледнат на книгите като на нещо актуално и съвременно. Други интересни практики, които тя сподели от работата си в Димитровградската библиотека, са организирането на ателие по творческо писане, както и създаване на детско предаване в местната телевизия, където с участието на деца се говори за книги и четене...

Цялата статия можете да прочете,
ако се абонирате за печатното или електронното издание на
списание ББИА онлайн

 
IFLA
Посолство на САЩ в БългарияБритански съвет в БългарияГьоте институт - България  Американска библиотечна асоциацияEBLIDA Фондация Глобални библиотеки - България