Информационната култура в контекста на професионалните компетентности на съвременния библиотекар |
|
|
Автор: Ели Попова Рубрика: Професия Публикувана: бр. 1, февруари 2017
В опит да бъдат обобщени допирните точки на информационната култура (ИК) и библиотеката днес, могат да се изведат три основни направления: 1. ИК – условие за ползването на библиотечните ресурси. 2. ИК – част от съвременните програми и услуги на библиотеката: обучение на ползвателите – поетапно, системно и планирано повишаване на информационната грамотност; формиране на ИК като част от необходимите елементи в личностното израстване на младите хора, на съвременните личности, които искат определено качество на живот и пълноценно ежедневие. 3. Утвърждаване на библиотечната институция като специализирано пространство и ресурсен център за развитие, практикуване и повишаване на ИК. Важно условие за разгръщането и реализацията на посочените направления е развитието на информационната култура като част от професионалните отговорности на библиотекаря в няколко аспекта: 1. Част от професионалните компетентности на библиотекаря на ХХІ век, т.е. подобаващо място на информационната култура в учебните програми по специалността. Включване на подходящи дисциплини, както и елементи и в други специалности в системата на формалното образование. 2. Умение за самообразование, за повишаване и постоянно актуализиране на собствената информационна култура, като част от личностното развитие, но и от професионалните компетентности. Насърчаване и целенасочено изграждане на подобни умения. 3. Създаване на условия, възможности, стимули и механизми за повишаване на информационната култура в системата за продължаваща професионална квалификация и чрез обмен на информация и споделяне на добра практика в професионалната общност, в сферата на библиотечния сектор. 4. Включване на критерий за степен на информационната култура в кариерното развитие на библиотечния персонал...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|