Издателска дейност

Фондация Америка за България
В момента има 23 посетители в сайта
Да превърнеш читателите си в партньори ПДФ Печат

Автор: Малина Димитрова
Рубрика: Иновации в библиотеките

Публикувана: бр. 2, април 2018

В Централна университетска библиотека „Св. Климент Охридски“ (ЦУБ) използваме креативни подходи и различни комуникационни канали, за да могат да стигнат посланията ни до по-голям брой от нашите читатели. Постепенно започнахме да мислим за съобщенията, които целевата аудитория иска да чуе и да създаваме съдържание единствено за нея. В процеса на оптимизирането им насочихме вниманието си както към поведението на читателите, мотивите им за посещаване на библиотеката, чувствата и емоциите им, така и към добрите възможности, които предоставят социалните мрежи, в частност социалната мрежа фейсбук. С интерактивната си и въвличаща комуникация тя оказа съществено въздействие върху поведението на читателите ни и промени модела на общуване с тях.
При студентите доминират емоциите и колкото по-емоционално наситен е престоят им в библиотеката, толкова по-трайно тя се запечатва в съзнанието им. Ключов фактор за комуникацията с тях се оказа неочакваната поява на фейсбук страницата „Класически ЦУБър“, създадена и изцяло поддържана от студенти, редовни читатели, избрали ЦУБ като място за четене и социални контакти. За да се увеличи ангажираността на целевата аудитория, двете фейсбук страници изпращат различен тип послания, като по този начин успяхме да намерим най-релевантното визуално и вербално съдържание. Ако страницата на Университетската библиотека във фейсбук изисква ясни и неразнопосочни публикации, то чрез страницата „Класически ЦУБър“ по ефективен шеговит начин доставяме послания, които са носители на идеи и чувства.
„Класически ЦУБър“ е страница с по-различна форма на съдържание, с по-различна комуникационна стратегия, която допълнително въвлича читателите в света на Университетската библиотека. Постовете на читателите ЦУБъри пресъздават средата в студентската читалня на Централна университетска библиотека и предполагат определени реакции. Веселите мемета притежават комуникативна сила, бързо достигат до студентите и завладяват вниманието им, като концентрирано и синтезирано предават емоции. Меметата повлияха и при скъсяването на дистанцията между читателите и екипа на библиотеката. Те са иновативният комуникационен инструмент, чрез който по ефективен начин доставяме част от положителните си послания до студентите.
Партньорството между Университетската библиотека и „Класически ЦУБър“ доказва, че в библиотеката сериозното и забавното не са несъвместими неща. Този формат на разработване на съвместни идеи се оказа изключително креативен и ползотворен. За нас е не само интересно, но и важно да видим библиотеката през техните очи, поради това заложихме на маркетинга на взаимоотношенията и се концентрирахме върху сътрудничеството с редовните читатели...

Цялата статия можете да прочете, 
ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн

 

 
IFLA
Посолство на САЩ в БългарияБритански съвет в БългарияГьоте институт - България  Американска библиотечна асоциацияEBLIDA Фондация Глобални библиотеки - България