Автор: Десислава Алексиева Рубрика: В подкрепа на детското четене Публикувана: бр. 1, февруари 2019
Мозъкът на малките деца се развива с бързи темпове и това развитие на мозъка е силно повлияно от това, което се случва около децата. Колкото повече децата са потопени в богата езикова среда, толкова повече се развиват техните езикови умения. И това ранно развитие им дава сериозно предимство, когато започнат училище. В същото изследване авторът Арт Маркман споделя резултати от проучване, което проследява средното количество думи, които се говорят на едно дете и развитието на езиковите му умения. Някои деца получават едва 2000 думи на ден на възраст 19 месеца, а други – 15 000. Тези, които получават повече езикови стимули, притежават значително по-богат речник на възраст 24 месеца. Книгите представляват чудесен начин децата да получават допълнителни езикови стимули. Често в книгите се срещат думи, които иначе не използваме в ежедневието си. Ако четете на детето си класически детски залъгалки („Щурчово конче“ на Асен Разцветников, Залъгалките и приспивните стихове на Дора Габе), писани в началото на ХХ век, ще установите, че те са изключително богати като звуков състав, а съм сигурна, че част от думите ще бъдат нови и за вас. Тези детски книжки съдържат много повторения, което не е случайно – повторението е един от най-важните начини, по които децата развиват когнитивните си умения. Ранното четене стимулира не само чисто езиковото развитие на децата. То развива концентрацията, изгражда идеята за връзка между текст и слово, сензорните умения и фината моторика на децата – книгата, дори да не е тактилна, може да се пипа, разгръща. Важна част от ранното четене е развитието на въображението и творческия потенциал на детето. За да можем да дадем на родителите възможност да научават повече начини на четене и да създадем стимулираща среда за децата, поставихме началото на първата група за ранно четене за най-малките от 0 до 3 години. В тази група на практика успяхме да идентифицираме някои работещи стратегии за стимулиране на траен интерес на децата към четенето. Тези стратегии потвърждават множеството изследвания в областта на ранното детско развитие и са полезни както за родители, така и за хора, които биха искали професионално да развиват четенето за най-малките. В групите за четене, които правим, постепенно децата развиват способностите си да се включват в заниманията и да бъдат концентрирани по-дълго време и да слушат по-дълги текстове, а понеже четенето е в група, това допълнително помага и за развитието на социални умения на децата. Това е кратък и далеч неизчерпателен списък от техники, които използваме и са доказали, че дават положителен резултат:
- Направете четенето ритуал.
- Четете една и съща книга много пъти.
- Четете самите вие.
- Четете с промяна на интонацията.
- Избирайте книги с хубави илюстрации.
- Взимайте максимално от книжката.
- Четете текстове в мерена реч.
- Свързвайте текста с движения.
- Редувайте активно четене и тихо четене.
- Дръжте книгите на достъпно за дететомясто.
- Забавлявайте се по време на четене...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|