Издателска дейност

Фондация Америка за България
В момента има 7 посетители в сайта
Защо да четем на децата от ранна възраст и как да го правим лесно и интересно? ПДФ Печат

Автор: Десислава Алексиева
РубрикаВ подкрепа на детското четене
Публикувана: бр. 1, февруари 2019

Мозъкът на малките деца се развива с бързи темпове и това развитие на мозъка е силно повлияно от това, което се случва около децата. Колкото повече децата са потопени в богата езикова среда, толкова повече се развиват техните езикови умения. И това ранно развитие им дава сериозно предимство, когато започнат училище. В същото изследване авторът Арт Маркман споделя резултати от проучване, което проследява средното количество думи, които се говорят на едно дете и развитието на езиковите му умения. Някои деца получават едва 2000 думи на ден на възраст 19 месеца, а други – 15 000. Тези, които получават повече езикови стимули, притежават значително по-богат речник на възраст 24 месеца.
Книгите представляват чудесен начин децата да получават допълнителни езикови стимули. Често в книгите се срещат думи, които иначе не използваме в ежедневието си. Ако четете на детето си класически детски залъгалки („Щурчово конче“ на Асен Разцветников, Залъгалките и приспивните стихове на Дора Габе), писани в началото на ХХ век, ще установите, че те са изключително богати като звуков състав, а съм сигурна, че част от думите ще бъдат нови и за вас. Тези детски книжки съдържат много повторения, което не е случайно – повторението е един от най-важните начини, по които децата развиват когнитивните си умения.
Ранното четене стимулира не само чисто езиковото развитие на децата. То развива концентрацията, изгражда идеята за връзка между текст и слово, сензорните умения и фината моторика на децата – книгата, дори да не е тактилна, може да се пипа, разгръща. Важна част от ранното четене е развитието на въображението и творческия потенциал на детето.
За да можем да дадем на родителите възможност да научават повече начини на четене и да създадем стимулираща среда за децата, поставихме началото на първата група за ранно четене за най-малките от 0 до 3 години. В тази група на практика успяхме да идентифицираме някои работещи стратегии за стимулиране на траен интерес на децата към четенето. Тези стратегии потвърждават множеството изследвания в областта на ранното детско развитие и са полезни както за родители, така и за хора, които биха искали професионално да развиват четенето за най-малките. В групите за четене, които правим, постепенно децата развиват способностите си да се включват в заниманията и да бъдат концентрирани по-дълго време и да слушат по-дълги текстове, а понеже четенето е в група, това допълнително помага и за развитието на социални умения на децата.
Това е кратък и далеч неизчерпателен списък от техники, които използваме и са доказали, че дават положителен резултат:

  1. Направете четенето ритуал.
  2. Четете една и съща книга много пъти.
  3. Четете самите вие.
  4. Четете с промяна на интонацията.
  5. Избирайте книги с хубави илюстрации.
  6. Взимайте максимално от книжката.
  7. Четете текстове в мерена реч.
  8. Свързвайте текста с движения.
  9. Редувайте активно четене и тихо четене.
  10. Дръжте книгите на достъпно за дететомясто.
  11. Забавлявайте се по време на четене...

Цялата статия можете да прочете, 
ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн

 
IFLA
Посолство на САЩ в БългарияБритански съвет в БългарияГьоте институт - България  Американска библиотечна асоциацияEBLIDA Фондация Глобални библиотеки - България