Автор: Евгения Русинова Рубрика: Актуални изследвания Публикувана: бр. 5, октомври 2020
Библиотечният PR има за задача не само да печели доверие и представя библиотеката пред общественoстта, но и да ѝ служи като инструмент за пpеодоляване на кризисни ситуации. Макар и много рядко използван, т.нар. кризисен PR има важна роля за ориентиране на обществото за съдбата на библиотеките в екстремални ситуации: природни бедствия, други катастрофически събития, тероризъм и т.н. Не по-малко важна е ролята на PR в трайни кризисни ситуации от политически, епидемиологичен и друг характер. Типичен пример за неговата роля в подобни случаи е наблюдаваната през 2020 г. световна пандемия. Без да влизам в подробности, излишни теоретизации или терминологични спекулации ще посоча само, че в практиката кризисен PR и PR в условията на криза не са едно и също. Различията са по отношение на характера на ситуацията и събитието, както и по отношение на моментните и дългосрочни цели. За резултатното прилагане на PR технологии в библиотечната сфера е необходимо да се направи разграничение между специфичните функции на кризисния PR и на PR дейностите в кризисно време, като се изясни важната роля на тази комуникационна технология за открояването на присъствието на библиотеките в обществото при неблагоприятни за тях условия. Предлаганото тезисно изложение има за цел да насочи внимание към някои обичайни, но подценявани страни на библиотечния PR по отношение на екстремални събития и на трайни кризисни ситуации. Няма да прибягвам до обичайното цитиране на чужда литература и акценти върху представени практики, първо защото, струва ми се, литературата върху кризисния PR е известна и не е нужно да се преповтаря и второ, защото практиките от кризисната ситуация на момента са строго специфични, за да могат да служат за някаква основа за първоначално обобщение. Особеният период, в който живеем от настъпването на пандемията налага промени в библиотечната работа. Макар и временни, те могат да са важен източник за преосмисляне на библиотечното поведение в обществото въобще, а в по-тесен план – повод да преосмислим постулати от теорията, както и практически подходи. Извънредната ситуация дава основание за наложителния дебат за реалното приложение на PR технологиите към конкретни условия. Струва ми се, че е време да припомним същността на кризисния PR, и, на второ място, да анализираме наблюдения и опит от поведението на библиотеката по време на дългосрочна криза...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|