Рубрика: В подкрепа на четенето Публикувана: бр. 2, април 2021
Творческият проект „Чети“1, финансиран от Европейския съюз, накара младежите от цяла Европа да се вълнуват от четене и писане. „Чети“ е четиригодишен проект, обединяващ седем организации от шест държави, работещи на шест езика, финансирани от програмата на Европейския съюз „Творческа Европа“. От юни 2017 г. до ноември 2021 г. тези организации работят с младежи на възраст от 12 до 19 години чрез обществени прояви, чрез училищата, в които учат, чрез младежки групи и клубове по писане, или чрез пряко участие. Проектът кара младите хора да четат, пишат, рисуват, създават графични романи, интервюират автори, предлагат собствени варианти на любимите си произведения, участват в литературни фестивали у дома и в други европейски държави... Представяме на вашето внимание в съкратен вид практическото ръководство с идеи, които да стимулират младежите да четат и пишат, разработено в рамките на проекта. Тук ще намерите идеи, които могат да бъдат приспособени и да се използват от учители, младежки работници, фестивали, библиотеки, обучители по творческо писане, както и от всеки, който работи с младежи от 12 до 19 години. Чети повече: Насърчаване на четенето за удоволствие Тийнейджъри от Норвегия, Португалия, Италия и Ирландия бяха предизвикани да четат регулярно за удоволствие. Ние проследихме какво влияние оказа това на училищната им работа по времето на проекта. В Испания, FLIC фестивалът работи с учители и библиотекари, за да разшири хоризонта на четене на учениците и да им предложи нови жанрове. Как работи:
- Ученикът избира какво да чете.
- Училището не може да натрапва избрани книги. Може да бъде всичко: комикс, наръчник, какъвто и да е жанр роман, отраслова литература, поезия, вестник или списание.
- Телефони/таблети не са позволени – четивото трябва да е само на хартия.
- Четенето трябва да е с минимална продължителност от 15 минути, за предпочитане повече.
- Учителят/надзорникът трябва също да използва времето за четене за удоволствие. (В някои случаи това може да е по-трудно, отколкото за учениците.)
В Норвегия, техникум в Хаугаланд, стартира проект за насърчаване на четенето през 2014 г., където всички ученици започват деня с четене на книги, списания и комикси по избор. Проектът пожъна огромен успех – на учениците им хареса и четенето за удоволствие им помогна да развият своите възможности за четене и учене. Като директен резултат от проекта в една училищна група, другите училища в региона на Хаугаланд и околността започват програма за насърчаване на четенето за своите ученици от началните и основни училища. В Португалия, партньор на „Чети“, който включва различни училища, последва модела на норвежките училища с 20-минутно четене за удоволствие всеки ден. Пилотният проект бил толкова успешен и ценен от учениците, че програмата започнала да се прилага и в други училища в Лисабон. От октомври 2019 г. училищата в Португалия прилагат ежедневното четене за удоволствие като част от националната учебна програма. В южна Италия Festivaletteratura в Мантова работи с училища, отначало в техния регион Ломбардия, после в цяла Италия, за да насърчава четенето за удоволствие. Проектът бил толкова успешен, че сега има училища от цяла Италия, които участват в проекта. Все повече ученици из цялата страна четат за удоволствие всеки ден...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|