Автор: Спаска Тарандова Рубрика: Проекти Публикувана: бр. 4, август 2022
Проектът „Обучение за бъдещето (Teach for Future)“ – образователна трансформация за възрастни чрез иновации, технологии и предприемачество, се финансира по програма Еразъм+ на Европейския съюз, Ключово действие 2, Стратегически партньорства. Проектът е с продължителност 30 месеца от септември 2019 до август 2022 г. и се изпълнява от Националната асоциация на библиотекарите и обществените библиотеки в Румъния (ANBPR) – бенефициент и Инициативи за консервация на наследството (HERITAGE) от Гърция и Фондация „Глобални библиотеки – България“ (ФГББ) като партньори. В България партньор на ФГББ е Регионална библиотека „Михалаки Георгиев“ – Видин и потребители на библиотеката и читалищата от областта. За по-успешното популяризиране на проекта и създаване на възможности за мултиплициране на резултатите като асоциирани партньори от трите участващи държави са привлечени Националната библиотека на Румъния, Столичната библиотека на Букурещ, Окръжна библиотека „Октавиан Гога“ – Клуж, Окръжна библиотека „Панаит Истрати“ – Браила, Окръжна библиотека „Кайони Янос“ – Харгита, Българска библиотечно-информационна асоциация и организацията Learning for Life от Гърция. Основната цел на проекта е да разшири предлагането на висококачествени възможности за обучение по иновативни теми за придобиване и признаване на нови знания и умения за пазара на труда от възрастни с ниско образователно ниво, така че поведението им да отговарят по-добре на изискванията на настоящата работна среда, управлявана от технологии, интердисциплинарност и транснационално сътрудничество. Основните дейности по проекта включват:
- подбор на обучители – 10 души (4 от Румъния и по 3 от България и Гърция) и изграждане на транснационална и междусекторна мрежа;
- разработване на иновативни обучителни материали – програми, методология, наръчници;
- изграждане на 3 центъра за върхови постижения, оборудвани с 3D принтери и необходимите софтуери;
- подбор на 210 възрастни обучаеми (по 70 обучаеми от страна);
- провеждане на обучения на обучители;
- провеждане на обучения на 210 възрастни от България, Гърция и Румъния;
- подбор на участници за менторските кампуси;
- провеждане на 3 менторски кампуса (Букурещ, Видин, Солун) с 30 участници (по 10 от всяка страна партньор);
- провеждане на 3 събития за разпространяване на резултатите.
В настоящата публикация се поставя акцент върху материалите (интелектуалните продукти – IO), разработени по проекта на английски език и преведени на езиците на страните партньори – български, гръцки и румънски. Учебното съдържание ще бъде достъпно на уеб страницата на проекта и на страниците на страните партньори за ползване от всички заинтересовани страни. При разработването на учебните програми и обучителните материали експертите от партньорските организации се ръководеха от най-новите подходи за преподаване и учене на възрастни, с фокус върху практическите умения и знания, необходими за прилагане на наученото във всяко ново бизнес начинание или работен процес. Всички образователни продукти се отличават със следите характеристики:
- комплексност – разработени са съвместно с участието на различни заинтересовани страни от страните партньори в проекта;
- възпроизводимост – дават възможност за възпроизвеждане в други страни;
- мащабируемост – позволяват адаптиране към нарастващ брой възрастни от различни региони и държави;
- ефективност – предлагат ценен набор от умения, способности, знания и модели на поведение.
Финалните продукти съдържат и извлечените поуки от предизвикателствата, срещнати при организирането на обучителните сесии в трите страни, както и препоръки за държавите членки на ЕС и заинтересованите страни, които искат да развиват такива дейности за обучение на възрастни...
Цялата статия можете да прочете, ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн!
|