Дигитална грамотност и дигитална култура в Градската библиотека на Щутгарт Печат

Автор: Майке Юнг
Рубрика: Националeн форум „Библиотеките днес“ 2018

Публикувана: бр. 5, октомври 2018

Преподаването на умения за четене винаги е било задача на библиотеките. Никой не се съмнява в това и тази задача лесно може да бъде свързана с библиотеките. Книгите и четенето си принадлежат взаимно. Преподаването на „дигитална грамотност“ е вплетено в сферата на дигиталната култура. за дигиталната сфера?
Компютърът е текстово базиран. Всички кодове 01, всички компютърни програми са текстове и всички дигитални технологии са текстово базирани технологии. Компютърът и всички други дигитални технологии са следователно основани на азбуката, също както и книгата. Ето защо е логично библиотеките да преподават дигитална грамотност, иначе, както във филма „Матрицата“ човекът ще се превърне в заложник, управляван от технологиите,вместо самият той да ги контролира. Нашата концепция за дигитална грамотност има три насоки за действие. Йоханес Ауер от Градската библиотека на Щутгарт ги категоризира като: интерфейс, код и „soz“.
„Интерфейс“ се отнася до технологичните взаимодействия и употреба, или кога използваме даден инструмент, в зависимост от целите. Това се нарича компетентност на средствата. Градската библиотека споделя това и организира интернет курсове и специализирани научни курсове.
„Код“ е съвкупност от технологични условия, които включват процеси като програмиране и дигитализация, дейности по отношение на защита на данните, присвояване и монополизация на знанието. В тази област работим с компетентни партньори. The Chaos Computer Club Stuttgart, например, организира лекции по програмиране, предлага безплатен софтуер за криптиране на имейли и сърфиране в интернет. Освен това, децата се учат да програмират в нашата библиотека. Чрез компютърния език Scratch те се научават как да задават команди на обекти и как да програмират малки игри.
„Soz“ (на англ. ез. – сленг за думата „съжалявам“) се отнася до социалните, персоналните и интерактивните последствия от дигиталния свят. Как ми влияе дигитализацията? Какви са последствията за обществото? В тази област, например, организираме дискусии по темата за променящата се дигитална среда. В литературната поредица „Digital Nightmares“, No Spyсе асоциира с литературни творби, като „Brave New World“ или „1984“ и се работи с аудиторията посредством микс от събития, като четения, семинари и дискусии за начина, по който литературата предсказва развитието на технологиите. По време на научните обучения, ние говорим за интернет филтри, какво е startpage и DuckDuckGoалтернативи на търсачката Гугъл, но без персонализация, за алгоритми за търсене и други...

Цялата статия можете да прочете, 
ако се абонирате за печатното или електронното издание на списание ББИА онлайн